Szlak imienia Antoniego Patli to dopuszczony dla ruchu rowerowego szlak, prowadzący dookoła Jeziora Wigry. Jest jednym z najpiękniejszych widokowo i najciekawszych szlaków w Polsce. Wytyczono go przez teren Wigierskiego Parku Narodowego, głównie przez pola i lasy otaczające to przepiękne jezioro. Długość trasy (blisko 60 km) i urozmaicony teren, którym przebiega sprawia, że jest to trasa dla osób o dobrej kondycji, raczej na rowerach górskich. Suma podjazdów i zjazdów wynosi po 600 metrów, co sprawia, że przewyższenia wynoszą ok. 1% długości trasy.
Trasa jest niezwykle malownicza i znakomicie oznakowana. Wyposażona została przez administrację parku narodowego w liczne miejsca odpoczynku, tablice informacyjne i wieże widokowe. Perełką na szlaku jest oczywiście klasztor kamedułów, położony na półwyspie w północnej części jeziora. Szlak ma kształt pętli, otaczającej jezioro, a jego elementem jest trasa dojazdowa do i z miejscowości Krzywe, gdzie mieści się dyrekcja parku narodowego.
Szlak nazwano imieniem najbardziej zasłużonego dla regionu Pojezierza Augustowskiego i Suwalszczyzny działacza społecznego, nauczyciela, dziennikarza i krajoznawcy, który był jednym z inicjatorów ochrony przyrody i kultury tych okolic. Antoni Patla żył w latach 1898-1977, w czasie II wojny działając w ruchu oporu. Przed wojną i po niej aktywnie uczestniczył w życiu tego regionu, popularyzując turystycznie jako działacz PTK, a następnie PTTK, cały ten obszar. Obecnie tradycje te kontynuuje wiele instytucji, do których należy Wigierski Park Narodowy – administrator szlaku.
Nawierzchnia trasy jest bardzo różnorodna. Odcinek między Krzywem a Tartakiem biegnie asfaltową drogą rowerową, będącą jedną z inwestycji szlaku Green Velo. Dalsza część, biegnąca dookoła jeziora, to głównie drogi gruntowe i leśne dukty, gdzieniegdzie lokalne drogi asfaltowe. Zdarzają się odcinki dość ciężkie z uwagi na podjazdy oraz wąskie dróżki i ścieżynki, na szczęście pozbawione piachu. Urozmaiceniem są długie, drewniane kładki przez potoki i bagna. To wszystko sprawia, że szlak jest bardzo różnorodny, ale też dość męczący dla mniej wprawnego rowerzysty.


Ogólny przebieg szlaku: Krzywe, dyrekcja WPN (0,0) – Stary Folwark, Muzeum Wigier (5,0 km) – Wigry, skręt do klasztoru (8,3 km) – Czerwony Krzyż (19,0 km) – Płociczno-Tartak (34,1 km) – Stary Folwark (50,0 km) – Krzywe WPN (57,3 km).

Pętla dookoła jeziora (bez dojazdu do – i z miejscowości Krzywe) liczy sobie 46 km. Można też nieco skrócić trasę, jadąc od Starego Folwarku (Muzeum Wigier) na zachód prosto na Krzywe.
Do najważniejszych atrakcji na szlaku należą: wystawa etnograficzno-przyrodnicza przy dyrekcji parku narodowego we wsi Krzywe, wraz z pobliskimi ścieżkami przyrodniczymi do śródleśnych „sucharów”, klasztor pokamedulski w Wigrach, Wigierska Kolej Wąskotorowa w Płocicznie-Tartaki, kładki przez bagna na zachodnim brzegu jeziora, piękny widok na klasztor z okolic Starego Folwarku i tutejsze Muzeum Wigier. Jednak największym atutem szlaku są piękne widoki na Jezioro Wigry i otaczające je wzgórza, pokryte polami, łąkami i lasami. Niezwykle rozczłonkowana linia brzegowa jeziora z każdego punktu szlaku wygląda inaczej.
Aby opisać wszystkie atrakcje na szlaku, potrzebne byłoby kilka stron. Najlepiej wyposażyć się w dobry przewodnik po parku narodowym, ponieważ niemal wszystkie jego kluczowe atrakcje są położone na trasie wycieczki. Sprawia to, że wyprawę tym szlakiem najlepiej rozłożyć na dwa dni. Przenocować można w jednej z położonych na szlaku miejscowości – jest tu wiele pensjonatów i kwater agroturystycznych, a także hotele.

Atrakcje na szlaku:

1. Wigierski Park Narodowy

2. Krzywe – siedziba dyrekcji parku narodowego, wystawa przyrodnicza i etnograficzna, kładki przez bagna, ścieżki edukacyjne, pobliskie „suchary”

3. Stary Folwark – Muzeum Wigier

4. Wigry – klasztor kamedułów

5. punkty widokowe na Jezioro Wigry

6. kładki przez bagna

7. Płociczno-Tartak: Wigierska Kolej Wąskotorowa.

Szlak nie jest w całości przejezdny dla roweru z sakwami / przyczepką rowerową. Szlak poprowadzony wyłącznie po drogach wyłączonych z ruchu pojazdów lub po drogach lokalnych o małym i bardzo małym natężeniu ruchu pojazdów, brak niebezpiecznych skrzyżowań. Szlak dla miłośników kolarstwa górskiego i jazdy typu offroad. Szlak o szczególnych walorach przyrodniczych. Szlak o szczególnych walorach dziedzictwa kulturowego. Szlak o szczególnych walorach widokowych.

źródło: https://greenvelo.pl/detal/1238-greenvelo-szlak-wokol-wigier-im-a-patli